Voor het eerst in haar bestaan mag onze vereniging zich een jaar lang bekerkampioen van de SGS noemen. Na een smal winstpad dat liep van Laren (2-2, 1-3) via Moira-Domtoren (2½-1½ tegen Doorn-Driebergen) naar De Bilt (DBC 1-3) en nog ‘n keertje langs het thuishonk (2½-1½ tegen Oud Zuylen Utrecht) mochten we op de openingsavond van het OKU aantreden tegen het sterke Ons Genoegen – enkele jaren geleden nog kampioen! – dat werd verslagen met 2½-1½. Na afloop werd de wisselbeker onder het spreken van even welgekozen als vriendelijke woorden uitgereikt door SGS-voorzitter Jeroen Schuil. De trofee, of liever: de winst geeft tevens recht op deelname aan de KNSB-beker in het seizoen 2017-2018. Als we opnieuw 5 rondjes meespelen, krijgen de bekeraars het nog druk & zo spelen we toch alvast een beetje KNSB-competitie. Lees verder
Auteur archieven: Tjerk Hacquebord
Bram Beijer verovert rapidtitel
De zesde editie van het Open Rapidkampioenschap van Utrecht is gewonnen door Bram Beijer! Klik hier voor de eindstand. Met twee overwinningen en een remise op de slotavond bracht Bram (die zijn sabbatical dit seizoen 5 keer onderbrak voor de rapid) zijn totale score op 11,5 punt bleef daarmee de concurrentie een half puntje voor. Bij het ingaan van de allerlaatste ronde had ook Elmer van Veenendaal nog kans op een (gedeeld) kampioenschap, maar Elmer ontmoette daarin een OZU-voorman Ed van Eeden in topvorm en verloor dit duel. Daardoor zakte Elmer terug naar een derde plaats die hij deelde met wedstrijdleider én tweevoudig rapidkampioen Daan Schönberger. Verrassend tweede werd Bart-Jan Andriessen met een prachtige score van 11 punten. Een groot succes voor Bart-Jan die pas onlangs het schaakspel weer oppakte na een jarenlange pauze.
De rondeprijzen gingen op deze avond naar Ed van Eeden (opnieuw 3 uit 3), PieterJan Mellegers en Bram van Reemst.
Iedereen bedankt voor zijn of haar deelname en inzet! Volgende evenement: het Rapidtoernooi van Moira-Domtoren op zaterdag 24 juni. Lees verder
Dinsdag 16 mei snelschaken bij OZU
Komende dinsdag is het BLITZ toernooi (5 minuten per persoon per partij) bij Oud Zuylen Utrecht. Aanmelden tot 19.45 uur in de zaal of via mail/ telefoon etc. Om 20.00 uur start het toernooi. Deelname staat open ook voor niet leden, maar die spelen enkel voor de eer en niet voor het clubkampioenschap.
2 x 24 voor het goede doel
“In het weekend van 19, 20 en 21 mei gaat SG KiNG een poging doen om in het Guinness Book of Records te komen. Niels Ondersteijn en Bob Jansen gaan namelijk proberen het Guinness World Record schaken te verbeteren. Het huidig record staat op 44 uur en 21 minuten onafgebroken achter elkaar schaken. KiNG gaat voor 48 uur. Niels en Bob zullen vrijdag 19 mei om 13.00 uur aftrappen in Café Boulevard in Tilburg, dat speciaal voor deze gelegenheid het hele weekend openblijft. Als alles goed verloopt zal de recordpoging zondag om 13.00 uur succesvol worden afgesloten. De recordpoging staat in het teken van het goede doel. Lees verder
Donderdag 4 mei: snelschaken bij Paul Keres
Aanstaande donderdag 4 mei is het jaarlijkse snelschaakkampioenschap van Paul Keres. Leden van andere Utrechtse clubs zijn van harte welkom hieraan mee te doen, alleen dingen ze niet mee om de titel. Het toernooi start om 20:00, het tempo is 5 minuten p.p.p.p. Eerst een Zwitserse voorronde, dan finalegroepen. Zie link voor nadere info.
Let op: In verband met de Nationale Dodenherdenking verzoek om uiterlijk een paar minuten voor acht uur in de speelzaal aanwezig te zijn.
