Woensdag 11 juni Fischer Random bij Paul Keres

Woensdag 11 juni organiseert Paul Keres het jaarlijkse Fischer-Random toernooi. Voor wie de regels niet kent: de beginopstelling is bij Fischer Random Chess niet de gewone. Voor elke ronde wordt er geloot waar de stukken komen te staan. Alle spelers spelen die ronde met die opstelling. Hierbij wordt er wel voor gezorgd dat u een witveldige en een zwartveldige loper heeft, en dat de koning tussen beide torens staat. U kunt dus beide kanten op rokeren. De regel is daarbij dat de koning altijd op g1 (of g8) eindigt bij korte rokade, en de toren op f1; bij lange rokade gaat de koning naar c1 en de toren naar d1.

In totaal staan er zeven ronden zwitsers op het programma. Speeltempo 10 minuten p.p.p.p. Ook spelers van andere verenigingen zijn van harte welkom. Start om 20:00.

Moira-Domtoren – Schachfreunde Kirchhellen: 17-21

011

Na afloop nog even snelschaken.

Vrijdag 16 mei kreeg Moira-Domtoren bezoek van de Schachfreunde Kirchhellen. Deze schaakclub uit de buurt van Oberhausen sluit elk seizoen af met een bezoekje aan een club in een andere stad. Tot nu toe alleen in Duitsland zelf, maar waarom niet ook een keertje naar het buitenland? Utrecht is dan een voor de hand liggende keuze: vlakbij, er valt van alles te zien (rondleiding, Radtour, rondvaart, terrasje pakken, bezoekje aan het Stadskasteel, noem maar op), … en je kunt er nog een leuk potje schaken ook. Lees verder

Het vierde is kampioen en promoveert

Moira Domtoren vier

Ook de laatste teamwedstrijd van dit seizoen is door het enige echte kampioensteam van Moira-Domtoren gewonnen. Dinsdag 6 mei jl. won dit vierde uit en van Woerden 2. Al was het nipt: met 4½-3½. Ze kwamen terug van een 2-0 achterstand: tenslotte haalde Roland zoals het een captain betaamt de teamoverwinning binnen. Dit team promoveert nu na acht overwinningen en één gelijkspel als team naar de 1e klasse van de SGS. Bijzonderheid in deze laatste wedstrijd was dat Kylian meespeelde. Wat doe je als teamleider als je ineens een speler te kort komt? Roland Bijvank doet het dan zo: hij plukt zijn zoon thuis op en zet hem achter een schaakbord. Nou, Kylian wil altijd wel spelen. Hij verloor helaas, maar… dat bederft bij hem de pret niet.

 

Het vijfde sluit vrede na een bijzonder seizoen

 

MDT-5.09-05-14.2

De topborden aan het werk!

We hadden een bijzonder seizoen als vijfde team van Moira-Domtoren. Onvrijwillig werden we van vierde in­eens een vijfde team van onze club; maar dat had gelukkig niets met interne waardering van onze schaakclub te maken. Toen kregen we het ‘verzoek’ van de SGS om onverdiend te promoveren: als derde in groep 3B had­den we daar geen recht op, maar de wedstrijdleider van de SGS nodigde ons uit: wat een externe waardering, we groeiden van trots. We hadden wel eens zin in heel andere schaakteams tegenover ons. Lees verder

Eerste team sluit af met overwinning

MDT-1 en 2.09-05-14.04

Het eerste team aan het werk tegen SC Woerden. Diepe concentratie, behalve aan bord 3. Dat bleef leeg i.v.m. een n.o.’tje. Op de voorgrond zien we ook enkele spelers van het tweede team in actie, dat het voortbestaan in de 1e klasse wist veilig te stellen door een overwinning op Amersfoort. Foto: Rijn de Jonge.

Het eerste team heeft het seizoen 2013-2014 afgesloten met een overwinning op Woerden 1. De hekkensluiter van de Promotieklasse mocht slechts 1 bordpunt mee naar huis nemen. Daarmee eindigden we op een 4e plaats. Kampioen werd Ons Genoegen. Lees verder