Vandaag rijdt er een speciale NS Schaaktrein van Den Haag naar Venlo en terug, in samenwerking met de organisatie van Tata Steel Chess. In de trein is van alles te doen op schaakgebied. Je kunt meedoen aan een simultaan tegen Hans Böhm, Anish Giri ontmoeten, een kijkje nemen bij partijen van Rotterdamse jeugdspelers en luisteren naar verhalen over schaken door de eeuwen heen. Intussen kun je natuurlijk ook gewoon een potje schaken met schaak-apps als PlayMagnus, chess24 of Chess.com. Hier staat wanneer de trein vertrekt, waar hij stopt en hoe laat.
Moira-Domtoren succesvol op PJK
Op 2 en 3 januari vond in Barneveld het Persoonlijk Jeugdkampioenschap van de SGS plaats in de categorieën A tot en met D. Onze club was goed vertegenwoordigd met maar liefst 14 spelers op het totale veld van 73 deelnemers. Het toernooi was zoals altijd erg gezellig maar zeker ook vermoeiend. Want zo vlak na de jaarwisseling twee volle dagen schaken gaat onze jeugdspelers niet in de koude kleren zitten. Maar alertheid was geboden, want naast de kans om SGS-kampioen te worden is dit toernooi ook de gelegenheid om je te kwalificeren voor de diverse NK’s. Lees verder
Clubgenoten actief in Groningen

Anne Haast geeft een simultaan in Groningen. Roland is een van haar tegenstanders. Bron: http://www.schaakstadgroningen.nl/
Kerstvakantie betekent: Schaakfestival Groningen. Een van de grote toernooien van Nederland, met een rijke historie, verschillende groepen voor schakers van allerlei niveaus en veel GM’s en IM’s in de A-groep. En niet te vergeten een grote groep sterke jeugdspelers die hier de kans te krijgen om tegen toppers te spelen. Het toernooi werd zelfs gewonnen door een jeugdspeler, zij het geen Nederlandse: de 16-jarige IM Alexander Donchenko uit Duitsland bleef met zijn spectaculaire 8 uit 9 grootmeesters als Ipatov, Bok en l’Ami voor. Lees verder
Huib Olij ‘winterkampioen’ Open Rapidkampioenschap
Na één speelavond van de vierde editie van het Open Rapidkampioenschap van Utrecht gaat Huib Olij met de maximale score alleen aan de leiding. Op een half punt achterstand volgt een groepje achtervolgers met daarbij titelverdediger Daan en voormalig kampioen Albertus. Lees verder
Elke wedstrijd begint bij nul…
Ik geef eerlijk toe, dat ik op 2 december jl. een overwinning voor ons team had verwacht. Maar misschien dacht alleen ik er zo over, want ik had dit niet aan mijn teamleden geuit. Ik hoop dat ik de les heb geleerd: doe dat nooit weer. In elke wedstrijd begin je weer bij nul en moet je het resultaat zelf behalen. Als je te makkelijk denkt over de komende wedstrijd heb je niet de juiste mentaliteit. Ik had me een beetje georiënteerd op de teamwedstrijden van Woerden 3 dit seizoen en dacht: dat moet kunnen. Nee dus. We gingen met 5-3 de boot in. Nu begonnen we al met achterstand, omdat de oma van Daniël was overleden: en natuurlijk moet je dan bij de familie zijn. Er zijn belangrijker zaken dan schaken. Op deze korte termijn was er geen invaller meer te regelen. Lees verder


