Moira-Domtoren 85 jaar!

Taart 2Het staat op elk notatiebiljet van onze club: opgericht 4-1-1934. Op de eerste vrijdag van het nieuwe jaar bestond Moira-Domtoren dus 85 jaar! “We” begonnen onder de naam De Dom. Na een fusie met Tuindorp ontstond De Dom – Tuindorp (afgekort DTU, met de U van Utrecht), dat in 1992 samenging met Moira om onze huidige club Moira-Domtoren te vormen. De verjaardag werd op gepaste wijze gevierd met bubbels en een stukje taart, ingeleid door een kort nieuwjaarstoespraakje van voorzitter Kees Pafort, die zijn huiswerk goed gedaan had en met baanbrekend historisch nieuws kwam over onze voorgangers (waarover later meer). Daarna werd de aftrap gegeven voor de eerste ronde interne competitie in het gloedjenieuwe jaar 2019!!!

Oliebollenavond 28 december

oliebolOp vrijdag 28 december organiseert Moira-Domtoren de traditionele Oliebollenavond, een gezellige schaakavond onder het genot van een oliebol of appelflap en de nodige lekkere hapjes en drankjes. Iedereen is welkom op deze avond! Zorg wel dat je je uiterlijk 19.45 gemeld hebt. Je kunt je nu al aanmelden door een berichtje te sturen naar wedstr@moira-domtoren.nl

Het ‘officiële’ programma (rapidschaak) duurt tot ongeveer 22.30, daarna is er nog volop gelegenheid om te snelschaken. Fijne feestdagen!

Denksportcentrum Den Hommel toneel Grand-Prix én Super-GP Moira-Domtoren

31309626557_aa9bd8d1ff_kOp zondag 9 december organiseerde de Utrechtse schaakvereniging Moira-Domtoren in samenwerking met de SGS het 4e Grand-Prixtoernooi van het seizoen 2018-2019. Voor de oudere jeugd werd daarnaast een Super-GP georganiseerd. De Grand-Prix en Super-GP vonden net als vorig jaar plaats in Nationaal Denksportcentrum Den Hommel. Grand-prixtoernooien zijn bedoeld voor iedereen die kan schaken. Iedereen die in het jaar 2002 of later is geboren, mag meedoen! De Super-GP, een relatief nieuw fenomeen, richt zich op de oudere jeugd. In deze klasse wordt gespeeld in groepen van vier schakers, met een langer speeltempo en prijzengeld in plaats van bekers. In totaal deden er 132 schakers mee aan de Grand-Prix en 12 aan de Super-GP. De toernooileiding was wederom in handen van Henk van Lingen en Albertus ten Hertog. Zij werden ondersteund door Christa van Lingen, Jules van Weerden en een tiental vrijwilligers van SV Moira-Domtoren. Het toernooi was mede mogelijk dankzij de steun van de SGS en Stibus. Zie de SGS-site voor een verslag van Henk van Lingen, alle uitslagen en foto’s. Lees verder

Rapidtoernooi Rode Loper op 17 november

rapid18Op zaterdag 17 november a.s. is het weer tijd voor het jaarlijkse rapidtoernooi van De Rode Loper. Een altijd gezellig en goed bezet toernooi met mooie prijzen, een rondje gratis bitterballen en de toppartijen op liveborden. In elke groep zijn 3 geldprijzen te verdienen. De beste winnaars worden daarnaast beloond met een ‘schaakfotoprijs’. Meer info: www.ucsderodeloper.nl

NB: Er is plaats voor maximaal 80+8 deelnemers. Meld je dus bijtijds aan (de afgelopen jaren zat het toernooi ruim van tevoren al vol).

Tom de Jong wint snelschaakkampioenschap

005Vrijdag 26 oktober organiseerde Moira-Domtoren het jaarlijkse clubkampioenschap snelschaken. We speelden eerst een kwalificatieronde, gevolgd door de finaleronde om het eindklassement. Plaats van handeling was de grote zaal, zodat de bar niet te ver weg was – wat een probleem kan zijn als je veel partijen relatief kort achter elkaar moet spelen – en in het reguliere competitiezaaltje in alle rust enkele “serieuze” partijen konden worden gespeeld, waaronder het KNSB-bekerduel Moira-Domtoren – Soest. Helaas kon daarvoor geen andere datum gevonden worden dan de 26e, waardoor enkele enthousiaste snelschakers van eigen club ditmaal niet konden deelnemen aan het kampioenschap.

Lees verder