Op papier wordt het een eenzame Kerst voor de helden van Moira-Domtoren 1. Na vier duels – in sneltreinvaart afgewerkt in een tijdsbestek van nauwelijks twee maanden – gaan we namelijk alleen aan kop in de Promotieklasse! Deze ongekende luxe zal ongetwijfeld zorgen voor een vredig gevoel onder de kerstboom. Maar zodra het gezellige huiskamergroen – als bron van toenemende naaldergernis – de deur uit is (voor wie het wil weten: officieel op 6 januari) gaat de knop weer om, want in het nieuwe jaar wachten ons nog vijf wedstrijden tegen evenzoveel medestrijders om een goede klassering. De race is dus nog niet gelopen! Lees verder
Schoolschaakkampioenschap op zondag 12 januari

Spannend duel tussen Tijn Oldenburg en Casper Schoppen tijdens het Schoolschaakkampioenschap in januari 2013 (foto: www.schaakmeester-p.nl)
Op zondag 12 januari 2014 organiseren de schaakclubs Magnus Leidsche Rijn, Oud Zuylen en Moira-Domtoren het Utrechts Schoolschaak-kampioenschap. Aan dit toernooi kunnen kinderen van alle groepen meedoen. Kinderen spelen in teams van 4 spelers met hun school tegen teams van andere scholen. De 6 beste teams plaatsen zich voor de regionale kampioenschappen in maart. De inschrijving is geopend! Alle informatie vind je op de website van Jeugdschaakclub Magnus Leidsche Rijn.
Tweede wint vierpuntenwedstrijd in verre Zuiden
Het Tweede Team heeft de belangrijke wedstrijd tegen het eveneens puntloze ZZC 1 na spannende strijd nipt gewonnen. Er lijkt sprake van een Lefevre-effect na een leiderloze start.
We willen niet direct stellen dat een sterke man de oplossing is voor alle problemen. Maar het is toch wel opvallend dat, nu Wouter zijn backpack weer heeft opgeborgen, er direct wordt gewonnen. En nog wel de belangrijke wedstrijd tegen directe “concurrent” ZZC 1. Lees verder
De les van Carlsen
Sinds vrijdag hebben we een wereldkampioen die graag doorspeelt als iedereen denkt dat het gegarandeerd remise wordt. En die dan toch vaak wint na een urenlange strijd. Hij wil namelijk heel graag winnen. Daar kunnen niet alleen schakers, maar ook jeugdleiders iets van leren.
Lees verder
Team Nieuw Amelisweerd nu onder de hoede van Moira-Domtoren

Landhuis Nieuw Amelisweerd (voorzijde) (foto: Peter van der Wielen, Kastelen in Utrecht)
Jaren geleden woonde in het landhuis Nieuw Amelisweerd, in het gelijknamige landgoed, een groep mensen die graag met elkaar schaakten. Toen ze uitzwermden over woningen elders in de stad, bleven ze contact houden en vormden ze een vriendenschaakclub, waar in de loop van de tijd ook nieuwe mensen bij kwamen. De club had geen interne competitie maar speelde wel met een team in de SGS-competitie. Er zijn in onze regio nog een paar van zulke clubs, zoals de Damrakkers en SOPSWEPS (Samen Op Pad Spelen Wij Een Potje Schaak).
Voor de teamwedstrijden vond Nieuw Amelisweerd in de jaren negentig onderdak bij Moira-Domtoren. Eerst in het Badhuis, waar het team meestal in het zaaltje achter de bar speelde; later verhuisden ze mee naar het Rode Kruisgebouw. Het team speelde vanouds in de eerste klasse, waar het regelmatig de strijd aanbond met ons eerste team. Later, toen de teams van Moira-Domtoren allemaal een trapje hoger waren gekomen, was Nieuw Amelisweerd een geduchte concurrent voor Moira-Domtoren 2.
Lees verder

