We winnen wel op eigen kracht!

Een gewonnen teamwedstrijd op 16 januari jl. tegen Almkerk. Ja, kunst zeggen mensen, die zien dat er bij de tegen­stan­der tweemaal NO staat en de start dus al 2 – 0 was. Maar het vijfde van Moira ver­slapte niet door die grote voor­sprong, maar liet zien dat ze als team tot iets moois in staat is. We wa­ren echt niet afhankelijk van die paar cadeautjes. We werden nogal verrast door de strikte toepassing van de schaakregels: of wij eerst onze opstelling op het formulier wilden schrijven. Toen wij dat ge­daan hadden kwam de aap uit de mouw: op de eerste twee borden waren de NO’s gezet. Tactisch slim om zo onze sterkste spelers te omzeilen. We mor­den wat maar sloegen aan het schaken en lie­ten zien dat we de winst best op eigen kracht konden binnenhalen. Lees verder

Ook Lennart op NK D

don bosco

Het strijdtoneel van het NK D ziet er nu nog vredig uit.

Op de PJK begin januari bleken er in de D-categorie maar liefst vijf spelers op 5,5 geëindigd te zijn. Die moesten in een barrage uitmaken wie de resterende plaats op het NK D zou krijgen. Die strijd is inmiddels gestreden en de winst ging naar onze clubgenoot Lennart, die met 3,5 uit 4 liet zien dat hij het verdient om zich op Hemelvaartsdag in Rijswijk te melden. Een barrage met vijf personen: Lennart heeft er hard voor moeten werken. Gefeliciteerd!

De Tata-weekendvierkampen

tata 2015 ronde 1

Giri en Carlsen deelden het punt in de eerste ronde. Caruana kijkt toe.
Foto: Alina l’Ami

Maar liefst elf clubgenoten kwamen afgelopen weekend in actie in de weekendvierkampen op Tata Steel Chess. Drie van hen eindigden zondagmiddag als groepswinnaar: Oele (groep 8) en Casper (groep 2) wonnen allebei hun groep met 3 uit 3, Judith (groep 6) werd met 2 punten eerste in haar groep. Voor de anderen waren de resultaten wisselend, maar het was een mooi weekend in het stormachtige schaakdorp. Wie een wandelingetje over het strand waagde kwam weliswaar gezandstraald terug, maar wat gaf het? In De Moriaan stond de erwtensoep als vanouds te pruttelen en achter het hek speelden wereldtoppers en -subtoppers hun eerste twee ronden. Caruana won trouwens al meteen twee keer, dus zijn uitgangspositie is uitstekend.

‘t Is Tatatijd

demoriaan

De Moriaan, speelzaal van het toernooi. Bron: www.velsenonline.nl

Morgen begint Tata Steel Chess, het jaarlijkse toptoernooi in Wijk aan Zee. De toppers zijn verdeeld over de Masters (met o.a. wereldkampioen Magnus Carlsen, Fabiano Caruana en Anish Giri) en de Challengers (o.a. Robin van Kampen, Jan Timman en de vijftienjarige Chinees Wei Yi). Het toernooi duurt tot en met 25 januari. Vorig jaar werd er ook een ronde in het Rijksmuseum gespeeld en een op de Technische Universiteit Eindhoven; dit jaar gaat het toernooi on tour naar Rotterdam (15 januari in De Rotterdam) en Den Haag (21 januari in Nieuwspoort). Lees verder