Schoolschaken op 22 januari

Vorig jaar vond het toernooi plaats in het Spoorwegmuseum

Op zondag  22 januari  2017 wordt het schoolschaakkampioenschap voor basisscholen in de gemeente Utrecht voor het schooljaar 2016-2017 gehouden. Het is een teamwedstrijd voor viertallen. We verwachten minstens tussen de 70 en 80 teams. We spelen dit jaar op dezelfde locatie als in 2015: het Leidsche Rijn College, Maartvlinder 1, Utrecht. De organisatie is in handen van drie Utrechtse schaakclubs:  Moira-Domtoren,  Oud Zuylen Utrecht  en gastheer jeugdschaakclub Magnus Leidsche Rijn. Om dit evenement met meer dan 300 deelnemers in goede banen te leiden is de organisatie nog op zoek naar vrijwilligers. Lees verder

Beste wensen voor 2017!!!

oliebol2017 is begonnen. Beste wensen!!! We hopen voor alle schakers en familie en vrienden op veel successen op en naast het schaakbord, in de nuchtere wetenschap dat het niet altijd feest kan zijn, om er maar meteen een cliché (en understatement) tegenaan te gooien. Over feest gesproken: de 2016-editie van de Oliebollenavond was oergezellig! Met dank aan iedereen die hieraan bij heeft gedragen, waaronder onze arme voorzitter, die zijn griepepidemie onderbrak om de beloofde oliebollen te bezorgen en de SGS voor het gebruik van de nuttige en in 2016 nog altijd even hippe wedstrijdformulieren voor het registreren van de teamwedstrijden.

Aanstaande vrijdag gaan we verder met een nieuwe ronde in de interne competitie en is er tevens een trainingsavond van Yochanan Afek. Voor meer info en aanmelden kun je contact opnemen met wedstr@moira-domtoren.nl. O ja, deze week bestaat de club 83 jaar (“sinds 1934”)!

Met ere verloren

BSG 12.12.16.04Je hebt wedstrijden –ook van een team- waarvan je achteraf zegt: ‘Daar had meer ingezeten’. Dat zeg ik na onze team-wedstrijd tegen het vijfde van het ‘Bussums Schaak Genootschap’ niet. Je wint niet door rating, maar die geeft wel een indicatie van je schaakkracht en die was voor ons zwaar in de min. Eerlijk gezegd, had ik verwacht dat we zwaarder ‘de boot zouden ingaan’. Lees verder

140 jeugdschakers bij Grand-Prix

31690547336_58c464720c_z

Foto’s gemaakt door Henk van Lingen

30918265833_974efda499_z

Spanning in de Boe(k)tiek

Ruim honderdveertig enthousiaste jeugdschakers hebben deelgenomen aan het Grand-Prix-toernooi dat Moira-Domtoren op zondag 18 december organiseerde in samenwerking met de SGS. De deelnemers werden in het Rode Kruisgebouw verdeeld over de drie gebruikelijke speelzalen en de Boe(k)tiek (de kringloopwinkel, geopend op wo. en zat.10-12).

In de extra speelzaal moesten de nodige tafels en kledingrekken tijdelijk een eindje verschoven worden. Om er zeker van te zijn dat we alles na afloop weer netjes terug konden zetten, maakte Lòrenz de Groot van tevoren een foto van de indeling. Hij had het trouwens ook perfect onthouden. Lees verder

Kylian wint snelschaaktoernooitje

IMG_0260

Het is alweer november. Tijd om voorzichtig terug te kijken op het afgelopen schaakkalenderjaar. Op de foto – genomen tijdens het rapidtoernooi in juni – verwondert onze clubmascotte zich over schakers en Engelse drop en kijkt alvast vooruit naar de herfst.

Voor de afwisseling was er op vrijdag 18 november eens geen theorieles voor de jeugd, maar een snelschaaktoernooitje. Het speeltempo was 5 minuten. Na vijf rondes was Kylian Bijvank de onbetwiste kampioen. Hij versloeg al zijn tegenstanders! Daarmee veroverde Kylian een chocoladeletter. Ook de gedeelde nummers twee Tim Schuttevaer en Cedric van den Berg mochten een prijsje in Sinterklaassfeer uitzoeken.